Aktualne zalecenia dotyczące picia kawy w ciąży

Czy w ciąży można pić kawę? To pytanie zadaje sobie wiele kobiet. Spożycie kofeiny wiąże się z szeregiem korzyści, ale istnieje również obawa, że ​​może być szkodliwa dla rozwijającego się dziecka.

Warto wiedzieć, że kobiety w ciąży znacznie wolniej metabolizują kofeinę. Przenika ona przez łożysko i dostaje się do krwiobiegu dziecka. Tym samym nadmierne spożycie kawy w ciąży może mieć niekorzystny wpływ na rozwój potomstwa, np. może powodować niską masę urodzeniową, poronienie lub poród przedwczesny.

Mechanizm wpływu kofeiny na powikłania ciąży jest stale badany. Według naukowców kofeina podnosi stężenie katecholamin we krwi, co z kolei zakłóca przepływ krwi przez łożysko i sprawia, że płód otrzymuje mniej substancji odżywczych.

Analizując najnowsze publikacje naukowe oraz zalecenia The American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) można dojść do wniosku, iż ​​najlepszym rozwiązaniem będzie spożywanie kofeiny przez kobiety ciężarne w ilości poniżej 200 mg dziennie. Co ciekawe, statystyki przeprowadzonych dotychczas analiz wskazują że ryzyko niskiej masy urodzeniowej dziecka rośnie wraz z każdą kolejną filiżanką kawy (o zawartości około 100 mg kofeiny) wypijaną dziennie.

Warto zauważyć, że wysokie spożycie kofeiny w czasie ciąży nie powinno być klasyfikowane jako bezwzględna przyczyna niekorzystnych wyników ciąży. Kofeina może wchodzić w interakcje zarówno z czynnikami genetycznymi, farmakokinetycznymi, jak i stylem życia, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo wystąpienia działań niepożądanych.

Badania dotyczące spożycia kofeiny w czasie ciąży, a także jej wpływu na rozwój dziecka wciąż trwają. Należy więc stale śledzić najnowsze zalecenia towarzystw naukowych. Dla bezpieczeństwa w okresie ciąży warto ograniczyć spożycie kofeiny do 200 mg dziennie.

Jeśli więc ciężko nam zrezygnować z picia ulubionej kawy w ciąży, pamiętajmy, że jej dzienne spożycie nie powinno przekraczać 1-2 filiżanek. Przyszła mama musi mieć także na uwadze fakt, iż kofeina znajduje się nie tylko w kawie, ale również w herbacie, napojach energetycznych i w kakao.

Alternatywnie można również sięgnąć po kawę zbożową lub bezkofeinową. Ich doznania smakowe niewiele odbiegają od tradycyjnego smaku kawy, a przyszła mama pozostanie spokojna w kwestii bezpiecznego rozwoju dziecka.

autor: Paulina Błaszczak, studentka dietetyki